To travel is to discover

Gisteren deed ik een trip vanuit Spanje naar Marocco: Tarifa – Tanger. Zalig. Fantastisch. Soms denk ik dat ik alles teveel wil controleren. Reisjes kan je plannen, maar het zijn de ongeplande dingen die vaak het leukst uitdraaien. Zo is het misschien wel met heel veel dingen in het leven. Je wil alles zo goed mogelijk uitkienen, om er zo het beste uit te halen, maar terwijl je dat doet hou je een mythe in stand. De mythe dat het leven controleerbaar is. En dat je geluk maakbaar is. En dat ongeluk dus iets is dat je jezelf te verwijten hebt. Vaak is het anders niet zo. Er komen heel wat dingen op je af die helemaal niet zo fijn zijn. Je daarvan bewust zijn is heel belangrijk. Weten dat er op elk onverwachts moment ook hele mooie dingen kunnen gebeuren is even belangrijk. Voilà. Vandaag ben ik ziek. Mijn keel doet pijn en mijn hoofd is wazig. Maar buiten schijnt de zon en ik ben m’n laatste dag op vakantie. Ik ga erin. In de zon. En misschien zelfs nog in de zee. Wie weet wat komt daar nog op me af…

Leave a Reply

