Artikel: “Gentse Emilie De Roo speelt hoofdrol in Medea’ – De Gentenaar 2009

Gentse Emilie De Roo speelt hoofdrol in Medea 

 

Vanavond première in Centrale van hedendaagse bewerking Griekse tragedie Medea

 

 

Deze week speelt de 29-jarige actrice Emilie De Roo in de Centrale de rol van de getormenteerde vrouw Medea. De klassieke Griekse tragedie Medea gaat over een vrouw die haar kinderen vermoordt uit wraak voor het bedrog van haar man. Regisseur Jan De Keyser, medewerker van de bekende Jan Fabre, steekt dit verhaal in een hypermodern kleedje samen met het jonge gezelschap IN VITRO, de metalband The Black Heart Rebellion, een mezzosopraan, performers en dansers.  

 

De Gentse Emilie De Roo was enkele jaren geleden te zien in de docusoap 16+ op één. Ze speelde ook gastrollen in Spoed, Flikken, Vermist en Jes. Haar ware passie ligt echter in de theaterwereld. “Televisie was een leuke ervaring, maar is toch anders dan theater. Als je op een podium staat en moet spelen voor publiek voel je de adrenaline gewoon stromen. Je hebt meer het gevoel dat je echt voor mensen speelt. Voor tv wordt alles heel snel opgenomen. Het proces van creëren en zoeken naar je personage komt daar minder aan bod.” 

 

“Toen ik 6 jaar was en met mijn ouders naar Peter Pan ging kijken in het NTG wist ik al dat ik actrice wou worden. Ik zag Peter Pan door de lucht vliegen en dacht: dit wil ik ook! In het middelbaar volgde ik woordkunst-drama aan de kunstacademie in Brugge. Ik slaagde niet voor mijn ingangsexamen aan het conservatorium, maar dat kon mijn motivatie niet breken. Na een jaar fotografie studeren en enkele jaren op de werkvloer waagde ik de sprong naar de acteerwereld.” 

 

“Samen met drie andere actrices, waaronder Veerle Malschaert, richtte ik in 2004 het gezelschap Hertenkamp op, een mix van theater, muziek en performance. Tijdens de Gentse Feesten brachten we in de Hotsy Totsy ‘Cindydelux’, een komisch stuk over vier straffe airhostessen, dat zeer enthousiast werd onthaald. Een jaar later stonden we in het Nieuwpoorttheater met het multiculturele dans- en theatergezelschap Union Suspecte. Helaas hadden we geen subsidies dus stopten we met Hertenkamp en zochten elk onze eigen weg. Momenteel werk ik als actrice bij het Gentse theater Taptoe. Ik doe ook nog regelmatig audities en zo ben ik bij de voorstelling Medea terechtgekomen.”

 

Medea is een Griekse tragedie over een vrouw die door haar man Jason wordt achtergelaten voor de jonge dochter van de koning. Uit wraak doodt ze hun twee kinderen. Dit tragisch verhaal stuit op veel onbegrip, maar komt vandaag de dag genoeg in de media.

Emilie: “Sla een krant open en je vindt wel iets over een pijnlijke familietragedie. Vrouwen worden bedrogen door hun man en nemen hun kinderen mee in de dood. Vreselijk, maar ik kan begrijpen dat als je je volledig overgeeft aan de liefde van je leven, de pijn diep snijdt als die man je verlaat voor een jong blaadje. Je voelt je opzijgeschoven en vernederd.”  

 

Deze uitspraak van Emilie toont aan dat het klassieke verhaal van Medea nog steeds brandend actueel is. Vrouwen willen vaak zo aantrekkelijk mogelijk blijven voor hun man. Ze klampen zich vast aan hun uiterlijk, spuiten rimpels vol botox en gaan om de haverklap naar de plastisch chirurg. Medea zegt zelf in de voorstelling: “Oud zijn is erger dan de dood.”

 

De hedendaagse interpretatie van Medea confronteert ons met nog andere actuele thema’s. Jason verlaat Medea voor de dochter van de koning en zegt dat hij kiest voor een machtige positie om zijn zonen een betere toekomst te geven. “Ook vandaag is macht nog steeds een drijfveer voor veel mensen waardoor anderen uit de boot vallen. We leven in een individualistische maatschappij waarin iedereen kiest voor zichzelf, zoals Jason. Voor Medea is liefde overgave.”

 

Medea noemt haar kinderen ‘de vruchten van het zaad van ’t verraad’. Uit pure wanhoop en radeloosheid vermoordt ze haar kinderen omdat ze Jason daarmee het hardst kan raken.

 

Als 29-jarige is het voor Emilie geen sinecure om de rol van zo’n getergde vrouw te spelen. Ze haalt haar inspiratie uit allerlei gesprekken met veel verschillende mensen. “Zwervers, hoge pieten, iedereen heeft wel een verhaal dat interessant is om naar te luisteren. Ik steel met mijn ogen en oren. Daarnaast put ik uit mijn eigen emoties om me in te beelden wat Medea meemaakt. Als actrice is het sowieso de bedoeling om je in te leven in anderen. Ik wil een verhaal op die manier brengen dat de mensen die ernaar luisteren het geloven. Actrice zijn is een eeuwige zoektocht, continu blijven zoeken in jezelf. Ik wil het kind in mezelf wakker houden, de verwondering, het onderzoeken, het spelen. Ik wil steeds nieuwsgierig blijven naar ’t leven.”

 

 (Nathalie De Neve)

 

 

Medea door IN VITRO / The Black Heart Rebellion

 

16 tot 19 sept 2009, 20h30: de Centrale, Gent

tickets via http://www.uitbureau.be +32 (0)9 233 77 88

 

22 tot 24 okt 2009, 20h30: Amperdans, Troubleyn/Lab, Antwerpen

tickets via http://www.infocultuur.be, +32 (0)3 203 95 85

Leave a Reply

